Opiniile, sugestiile, propunerile le aştept la valentyn26@gmail.com

Faceți căutări pe acest blog

marți, 30 aprilie 2013

Enormităţile legii Plahotniuc pot bloca oricând activitatea Parlamentului, făcându-l nefuncţional

Despre legea lui Plahotniuc, sau cum o numesc alţii în termeni juridici, Legea privind sistemul electoral mixt am scris de mai multe ori, prezentând în liniii generale problemele pe care le va crea această lege când va veni timpul să fie puse în aplicare prevederile ei, dar şi unele contradicţii ale acestei legi cu alte acte legislative ale RM. După articolele scrise în baza unei consultări aprofundate ale legislaţiei RM în care am demonstrat cu argumente bazate pe legislaţia în vigoare neconstituţionalitatea Hotărârii CC din 22.04.2013, dar şi cum poate fi demis legal Chetraru în ciuda inamovibilităţii pe care i-a acordat-o Plahotniuc şi care s-au bucurat de o mare atenţie şi mediatizare din partea presei, fiind preluate de mai multe publicaţii, am hotărât să scriu şi despre această Lege privind sistemul electoral mixt, care a fost alcătuită şi adoptată în pripă şi în regim de urgenţă şi în care s-au strecurat multe erori şi neconcordanţe. Enormităţile cu care ne-am trezit în Codul electoral după introducerea votului mixt încalcă flagrant drepturile cetăţenilor RM la votul egal, existând totodată şi pericolul blocării activităţii parlamentului, acesta putând deveni nefuncţional perioade lungi de timp.

Scopul declarat al acestei legi nu corespunde cu cel urmărit

Susţinătorii acestei legi se ascund în spatele aşa-zisei reprezentativităţi mai clare a cetăţenilor în parlament de către cei care vor fi aleşi în circumscripţii uninominale. În realitate însă, se urmăreşte coruperea directă a alegătorului, de data aceasta nu de către partid, dar de candidaţi reali, care vor face orice pentru a ocupa fotoliul de parlamentar, cumpărând voturile, şantajând, ameninţând alegătorii. Exemple de acest gen am avut cu duiumul chiar la ultimele alegeri locale. Un pericol al acestui tip mixt de vot este că riscăm să ne trezim în parlament cu tot felul de personaje dubioase, lipsite de orice calităţi reale pentru a ne reprezenta la un aşa nivel înalt. Printre aceştea se vor număra tot felul de proprietari de baruri şi localuri de noapte de prin sate, pădurari, latifundiari, care au înrobit ţăranii noştri luându-le pământurile şi făcându-i robii lor. Toţi aceştia au o mare influenţă asupra oamenilor, iar ameninţările, şantajul şi banii de care dispun le vor oferi fotolii în legislativ.

Votul mixt în varianta actuală încalcă grav drepturile fundamentale

Alineatul (1) al articolului 2 din Codul electoral prevede că Cetăţeanul Republicii Moldova participă la alegeri  prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat. Alinaetul (3) al aceluiaşi articol prevede următoarele: (3) Cetăţenii Republicii  Moldova care domiciliază în afara ţării beneficiază de drepturi electorale depline în condiţiile prezentului cod. Misiunile diplomatice şi oficiile consulare sînt obligate să creeze condiţii pentru ca cetăţenii să-şi exercite liber drepturile lor electorale. Să vedem ce spune şi articolul 4, denumit parcă în bătaie de joc Vot egal. Alineatul (1) În cadrul oricărui  scrutin, fiecare alegător are dreptul la un singur vot. Fiecare vot are putere juridică egală. Alineatul (2) În cadrul oricărui scrutin al alegerilor parlamentare generale, fiecare alegător are dreptul la un singur vot pentru, votînd cu două buletine, unul pentru circumscripţia naţională şi celălalt pentru circumscripţia uninominală. Fiecare vot are putere juridică egală.

Analizând atent cuvintele evidenţiate de mai sus, ne ducem cu gândul fie că cei care au alcătuit aceste legi, dar şi cei care le-au accepat spre adoptare, promulgare, fie sunt total analfabeţi juridic, fie îşi bat joc total de noi, simplii alegători. Dragi jurişti şi deputaţi care aţi adus această bătaie de joc la rang de lege, explicaţi-mi şi mie vă rog, despre ce fel de vot EGAL al tuturor cetăţenilor RM este vorba, când eu, ca cetăţean aflat peste hotare nu voi avea posibilitatea să votez în mod egal cu cei aflaţi acasă? Cum este votul meu egal când eu am dreptul să votez doar pentru jumate din legislativul RM? Cum puteţi să vă bateţi joc în aşa hal de cei aflaţi peste hotare, care practic ţin în spate acest stat falimentar prin banii pe care-i trimit acasă şi să spuneţi că beneficiem de drepturi electorale depline? Cum beneficez eu de drept electoral deplin, când eu nu-mi pot alege direct reprezentantul în parlament, care să mă reprezinte, la fel cum beneficiază de acest drept cei de acasă? Explicaţi-mi şi mie mă dobitocilor şi analfabeţilor, cum votul meu şi a altor sute de mii de cetăţeni aflaţi peste hotare are putere juridică egală, când eu prin votul meu am posibilitatea să votez doar jumate din cei 101 de deputaţi? Dar despre cetăţenii aflaţi în raioanele de est ale RM nu vă mai interesează absolut deloc? Sau ei deja fac parte din categoria cetăţenilor aflaţi peste hotare? Gata, Stânga Nistrului nu mai este oficial parte a RM?

După cum puteţi bine vedea, doar la categoria respectării drepturilor constituţionale ale cetăţeanului, această lege nu avea dreptul să treacă de votul deputaţilor şi să fie respinsă, fie întoarsă spre modificare, pentru a o aduce în conformitate cu respectarea drepturilor la votul egal al cetăţenilor. Legiuitori noştri nu au avut măcar bunul simţ să copie legislaţia electorală a României, care-şi respectă cetăţenii indiferent unde s-ar afla ei şi le oferă şansa să voteze pe circumscripţii uninominale în orice colţ al lumii se află aceştia. Nu s-a dorit acest lucru deoarece se ştie că votul celor aflaţi peste hotare este mult mai greu de cumpărat şi procedura mult mai anevoioasă, decât cum e să umbli prin sat de la poartă la poartă şi să oferi mită electorală pentru a fi votat. Câteva sate care fac parte din circumscripţia uninominală sunt uşor de colindat şi de asigurat voturile oamenilor înfometaţi, pe când voturile dintr-o circumscripţie uninominală care ar cuprinde întreaga Europă de Vest sunt imposibil de asigurat prin mită şi şantaj. Le-au fost îngrădite drepturile elctorale ale cetăţenilor aflaţi peste hotare şi din cauza că PD-ul lui Plahotniuc nu ar lua niciun fotoliu de deputat pe liste uninominale, deoarece peste hotare nu se află nici angajaţii lui Plahotniuc, dar nici muritorii de foame de pe la sate care pentru 200 de lei sunt gata oricând să voteze candidatul acestuia de pe listele uninominale.

Iar oamenii aflaţi la munci departe de casă, au cel mai mult nevoie de reprezentanţi aleşi direct pe circumscripţii uninominale, deoarece se confruntă cu nenumărate probleme. Aceşti oameni ar avea nevoie să le fie asigurată munca legală, Aceşti oameni nu vor avea nici măcar şansa de a primi o pensie din statele unde lucrează legal şi asta deoarece Guvernul RM nu se deranjează să încheie acorduri cu guvernele statelor în care lucrează cetăţenii RM, pentru ca odată întorşi măcar la bătrâneţe acasă, să poată beneficia de pensia bine meritată din statul în care au lucrat din greu mulţi ani. Şi aceste probleme sunt de ordinul zecilor şi sutelor, din care cauză şi au nevoie aceşti oameni de reprezentanţi direcţi, aleşi pe liste uninominale în legislativul RM, cărora le-ar putea cere direct să se le reprezinte drepturile şi să-i ajute în nenumăratele probleme cu care se confruntă acolo unde se află.

În varianta actuală, legea Plahotniuc ne-ar costa multe milioane în plus

În graba prostească de care au dat dovadă atunci când au adoptat această lege, Plahotniuc şi compania nu au făcut măcar un mic efort de a mai consulta legislaţia altor state unde se practică votul pe liste uninominale. Ori, aceştia au copiat aproape buchie în buchie prevederile legislative care se referă la alegerile locale, astfel că deputaţii vor fi aleşi pe listele uninominale tocmai în două scrutine, la fel cum sunt aleşi şi primarii. Era suficient să consulte legislaţia României privind votul uninominal, unde deputaţii sunt aleşi pe circumscripţii uninominale dintr-o singură încercare. Cel care acumulează cele mai multe voturi devine deputat ori senator, astfel economisindu-se multe milioane care sunt cheltuite în al doilea tur de scrutin. Optând pentru această votare în două tururi, Plahotniuc, dar şi ceilalţi îşi doresc ca în primul tur de scrutin să se axeze pe votarea pe listele naţionale ale partidului, ca în turul doi să se poată concentra mai bine pe candidaţii de pe listele uninominale, astfel putând corupe şi şantaja mai uşor alegătorii.

Un deputat va putea fi ales cu 1000 de voturi, iar altul nu va accede în parlament nici cu 10000 de voturi

Odată cu implimentarea votului pe liste uninominale, vor apărea cazuri, când unele persoane care vor candida în circumscripţii uninominale din Taraclia sau alte raioane unde prezenţa la vot este foarte scăzută, să acceadă în parlament şi cu 500 sau 1000 de voturi în timp ce altora din Teleneşti, Nisporeni, Cahul să nu le ajungă nici 10000 de voturi pentru a deveni deputat. Într-adevăr va exista o problemă cu reprezantativitatea în parlament şi nu toţi candidaţii se vor simţi pe picior de egalitate, dar acest fenomen este unul întâlnit peste tot unde se practică votul pe liste uninominale, astfel că noi nu putem întreprinde nimic pentru îmbunătăţirea situaţiei.

Riscăm să avem alegeri parţiale în fiecare săptămână şi un parlament nefuncţional

Din toată această batjocură la adresa cetăţenilor, pe care ei o numesc vot mixt, cea mai stupidă şi de râsul lumii situaţie o întâlnim la articolul 943. Alegeri parţiale. Alineatul (1) prevede următoarele: În cazul în care, în urma alegerilor parlamentare, în circumscripţia uninominală niciun deputat nu a fost ales, inclusiv în cazul stipulat la art. 82 alin. (3), sau funcţia de deputat a devenit vacantă, Comisia Electorală Centrală va fixa, în termen de 2 săptămîni, data alegerilor parţiale în circumscripţia uninominală respectivă. Şi de această dată, cei care se vor a fi jurişti şi legiuitori au copiat cuvânt în cuvânt situaţia din cazul alegerii primarilor, când în caz de vacanţă a funcţiei de primar, CEC-ul organizează alegeri parţiale în localităţile respective. Neghiobii ăştia ai noştri nu au luat în calcul faptul că în cazul vacanzei funcţiei de primar, locul acestuia este asigurat de un interimar până la alegerile parţiale, ori în locul deputatului care a lăsat vacant locul nu putem avea un interimar până la alegerea altuia. Situaţia este cu atât mai jenantă, cu cât n statele cu tradiţie în votul uninominal, în situaţie apariţiei vacanzei funcţiei, locul vacant este luat de persoana care s-a clasat pe locul doi la alegerile parlamentare generale. Din propria experienţă cunoaştem cât de des rămân vacante locurile de deputat, fie că unii devin miniştri, fie că renunţă la fotoliul de deputat pentru primăria Chişinăului sau preturi, pentru fotolii la CC. Până acum era simplu, locul celui plecat era luat de următorul din lista partidului, acum însă riscăm să avem la nesfârşit alegeri parţiale pentru a înlocui deputaţii plecaţi, bani cheltuiţi şi un parlament nefuncţional. Nefuncţional din cauza că parlamentul trebuie să aibă la activ 101 deputaţi pentru a funcţiona, chiar dacă la şedinţe se prezintă mult mai puţini, Mai punând la socoteală şi cât de greu se formează o majoritate la noi în parlament, ne vom trezi că guvernarea va rămâne fără majoritate parlamentară odată cu intervenirea vacanţei funcţiei unor deputaţi şi în acelaşi timp cu lipsa reprezentativităţii şi susţinerii Guvernului în legislativ. Consultând şi alineatul (3) al aceluiaşi articol, în care este prevăzut că: Dacă vacanţa funcţiei de deputat a apărut în ultimele 6 luni ale mandatului Parlamentului, alegeri noi în circumscripţia uninominală respectivă nu se organizează, vedem că, în acest caz riscăm să avem un parlament total nefuncţional în ultimele 6 luni de mandat, odată ce locurile vacante de deputat nu mai pot fi suplinite cu alţii, din cauza neorganizării alegerilor parlamentare parţiale în ultimele 6 luni de mandat ale legislativului.

În aceste condiţii, această lege nu are dreptul la viaţă. Fie trebuie întoarsă în legislativ şi operate modificările de rigoare, astfel încât fiecare cetăţean, indiferent că se află în la Chişinău, la Tiraspol sau peste hotare să aibă posibilitatea reală de a se bucura de o adevărată egalitate a votului, să beneficieze de drepturi electorale depline şi fiecare vot să aibă cu adevărat putere juridică egală aşa cum prevede şi legislaţia şi nu bătaia de joc care este acum şi fiecare din ei să poată vota atât pe liste naţionale, cât şi uninominale. Deputaţii pe liste uninominale să fie aleşi într-un singur tur de scrutin şi nu din două cum sunt prevederile legislative eronate în prezent, astfel economisind milioane de lei pe care-i cheltuim cu turul al doilea de scrutin. Iar pentru a nu ne afla în alegeri parlamentare parţiale aproape săptămânal, să se modifice prevederile legale ce se referă la vacanţa funcţiei de deputat, atfel încât locul rămas vacant să fie ocupat de următorul clasat la alegerile parlamentare generale, fie prin alte modalităţi care ar evita alegerile parţiale permanente şi blocajul şi nefuncţionalitatea parlamentului. Desigur, cei din parlament ar putea recurge şi la anularea votului mixt şi revenirea la votul tradiţional, variantă ce pare să fie agreată de marea majoritate a populaţiei şi în acelaşi timp cerută şi de partenerii europeni.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu